Loading...
Blog Featured Image

Missie en Visie

Deze keer een paar leuke managementtermen gezamenlijk in één blog. Gewoon omdat het kan.

In de praktijk worden missie en visie van een organisatie in één adem genoemd. Kort gezegd geeft de missie aan wat het bestaansrecht is van de organisatie. Waarom bestaan we? Wat is onze bijdrage aan de wereld? De visie van een organisatie sluit daarop aan: Wie willen we zijn en wat willen we bereiken?

Hoewel ze allebei een beetje een stoffig imago hebben, zijn ze van wezenlijk belang. Missie en visie liggen ten grondslag aan de doelen, kernwaarden en cultuur van de organisatie. Ze worden gebruikt om de organisatie richting te geven en zogezegd 'alle neuzen dezelfde kant op' te krijgen. Over die cultuur hebben we het een andere keer, in een volgend blog.

Als organisatie, maar ook als persoon heb je doelen. Waar wil ik heen in de toekomst en hoe wil ik daar komen? Misschien wel belangrijker: wat voor mens of organisatie wil ik zijn als ik uiteindelijk in de toekomst ben aangekomen?

De visie wordt gevormd op basis van de kernwaarden van een organisatie. De kernwaarden van een organisatie zijn in feite niets anders dan het antwoord op: Beschrijf uzelf in 3 woorden. Natuurlijk maakt het voor de doelen uit of een organisatie wendbaar is of niet. Als een organisatie bijvoorbeeld flexibel is, zijn de doelen eventueel tussentijds nog aan te passen.

En als de doelen dan uiteindelijk zijn behaald is het tijd om te evalueren. Want goed vooruitkijken doe je door ook achteruit te kijken. Om een voorbeeld te noemen: Stel je hebt nieuwe kozijnen laten plaatsen. Kies je de volgende keer voor dezelfde glaszetter? Kies je volgende keer weer voor houten kozijnen, of toch liever voor kunststof?

Eigenlijk hoor je als organisatie de visie en de kernwaarden ook regelmatig te evalueren. Een eenmanszaak is nou eenmaal veel wendbaarder dan een tot 20 werknemers uitgegroeid bedrijf. Vaak zie je dat organisaties dit niet altijd doen, omdat ze er niet bij stilstaan of het niet belangrijk vinden.

Een voorbeeld

En dan zullen we nu met een voorbeeld kijken wat dit in de praktijk betekent.

Jan-Jaap

Jan-Jaap (32) is al 9 jaar glaszetter. Hij is erg trots op zijn werk en vindt kwaliteit heel belangrijk. "Liever een goede ruit geplaatst in een uur, dan een slechte in twintig minuten" is zijn lijfspreuk. Recentelijk is hij voor zichzelf begonnen. Hij droomt stiekem al van het moment dat hij directeur is van een bloeiend regionaal glaszettersbedrijf.

Missie en visie bij de start van zijn glaszettersbedrijf:

Missie Goed glas plaatsen bij iedereen
Kernwaarden Nauwkeurigheid, klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid
Visie Niemand hoeft op de tocht te zitten. Ik lever kwalitatief het best geplaatste glas van iedereen.
Doelen voor de komende 5 jaar Opbouwen van een vast klantenbestand met minimaal 10 klanten die voor de tweede keer een ruit afnemen. Bij beoordelingen door klanten minimaal 4 van de 5 sterren scoren op het onderdeel Kwaliteit.

Het is vijf jaar later en het bedrijf loopt lekker. Jan-Jaap merkt dat klanten niet alleen glas geplaatst willen hebben, maar ook advies willen wat voor hen het beste glas is. Het bedrijf is inmiddels gegroeid tot 10 werknemers. Er zijn inmiddels 9 glaszetters. Jan-Jaap houdt zich tegenwoordig het meest bezig met het geven van advies aan zijn klanten.

Missie Goed glas plaatsen bij iedereen
Kernwaarden Nauwkeurigheid, klantvriendelijkheid, doelgerichtheid
Visie Niemand hoeft op de tocht te zitten. Wij leveren kwalitatief het best geplaatste glas van iedereen. Waar nodig adviseren wij de klant.
Doelen voor de komende 5 jaar Bij beoordelingen door klanten onze score van 4 sterren op het onderdeel Kwaliteit handhaven. Minimaal 150 klanten per jaar adviseren welk glas de beste keuze is. Het bedrijf heeft de meest recente kennis in huis met betrekking tot het plaatsen van glas en met betrekking tot ruiten en duurzaamheid.

We zijn weer vijf jaar verder. Veel meer mensen dan verwacht willen advies. De zaken gaan goed, maar de glaszetters kwamen niet aan glaszetten toe door alle adviesvragen. Het bedrijf van Jan-Jaap is daardoor nog verder gegroeid tot 20 werknemers. Jan-Jaap heeft nu 14 glaszetters en 5 adviseurs in dienst. Hij besteedt zijn tijd nu volledig als directeur/eigenaar. Aan glaszetten of adviseren komt hij niet meer toe.

Missie Goed glas plaatsen bij iedereen
Kernwaarden Klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid, deskundigheid
Visie Niemand hoeft op de tocht te zitten. Wij leveren het meest milieubewuste glas van iedereen. Wij adviseren op basis van de meest recente kennis
Doelen voor de komende 5 jaar Bij beoordelingen door klanten een score van minimaal 4 sterren scoren op het onderdeel Deskundigheid. Onze score van 4 sterren op het onderdeel Kwaliteit handhaven. Alle adviseurs hebben de meest recente kennis in huis met betrekking tot ruiten en duurzaamheid. Alle glaszetters hebben de meest recente kennis in huis met betrekking tot het plaatsen van glas.

Kortom

Zoals je ziet, verandert de missie van het bedrijf van Jan-Jaap niet of nauwelijks. Hij ontleent zijn bestaansrecht nou eenmaal aan het feit dat mensen graag glas in hun raamkozijnen hebben. De visie verandert daarentegen wel. Nadat er een stabiel klantenbestand is ontstaan, heeft Jan-Jaap ontdekt dat de toekomst ook zit in het adviseren van klanten. Langzaam verandert het bedrijf. Dat het glas nauwkeurig geplaatst wordt is vanzelfsprekend, want dat is al 10 jaar zo.

Ook de kernwaarden veranderen. Waar eerst de kwaliteit van het geleverde werk voorop staat, is nu de deskundigheid van de adviseurs het belangrijkst. De deskundigheid van de adviseurs is leidend geworden in de glaskeuze en de plaatsing door de glaszetters. De uitwisseling tussen de adviesafdeling en de glaszetters wordt belangrijker.

Logischerwijs veranderen ook de doelen. De focus verschuift van "plaatsen" naar "adviseren en aansluitend plaatsen". Omdat de glaszetters afhankelijk zijn van de adviseurs met betrekking tot hun informatie, wordt interne communicatie belangrijker. Handhaven van de huidige positie binnen de markt is een doel op zich. De adviseurs die in dienst zijn hebben totaal geen kaas gegeten van het plaatsen van glas en de glaszetters hebben geen kennis van adviseren.

Het is niet zo zwart-wit als het hier boven staat. Bedrijven hebben soms alleen een missie of alleen visie of zelfs helemaal niets beschreven. Soms worden deze termen met elkaar verwisseld. Dat is ook helemaal niet erg. Belangrijker is dat een bedrijf erover heeft nagedacht.

Leuke blog? Deel 'm dan!
Of laat een berichtje achter

FAQbekwaam

Ik ben er voor

Veel gelezen